Fördelar med Stödstrumpor vid Vandring – Ökad Komfort och Hälsa

Stödstrumpor kan förbättra vandringsprestanda och underlätta återhämtning.

Ursprungligen designades stödstrumpor för medicinska ändamål men under senaste år och årtionden har stödstrumpor blivit otroligt populära för promenader och vandring och erbjuder en hel rad fördelar från muskelstöd till snabbare återhämtning.

Medan dagens bästa vandringsstrumpor för det mesta bara är designade för att förhindra blåsor, kan ett bra par stödstrumpor, korrekt monterade, hjälpa dina ben att känna sig energiska på längre promenader, skjuta upp trötthet och till och med avvärja de fruktade DOMS. Stödstrumpor för löpning har liknande fördelar.

För vandring kan du välja fulla stödstrumpor, eller om du bara är ute efter stöd och tryck på underbenet, kompressionsband, som inte har fotdelen. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen, och om du väljer band måste du förmodligen också bära några strumpor, men det finns gott om stödstrumpor som är designade för promenader och vandring tillgängliga som tillgodoser dina behov.

Naturligtvis måste du fortfarande para ihop dem med ett par bra promenadskor eller vandringskängor så att dina fötter och vrister får stöd. Låt oss nu ta en titt på de många fördelarna med stödstrumpor för vandring.

Fördelar med stödstrumpor för vandring och äventyr utomhus

Det finns en rad fördelar med att bära stödstrumpor för vandring, från förbättrat blodflöde till bättre muskelåterhämtning. Medan vetenskaplig forskning fortfarande pågår har studier visat på flera positiva effekter när det gäller att bära stödstrumpor för sport och aktiviteter som inte bara hjälper vandrare när de är ute och går utan också efteråt i form av att de förbättrar återhämtningstiderna så att du fräsch att komma ut igen nästa dag.

Först ut, själva kompressionen, vilket är vad stödstrumpor ursprungligen designades för. Detta tryck underlättar vad som kallas venös dränering; återföring av syrefattigt blod tillbaka till hjärtat och lungorna där det fylls på med syre och omcirkuleras. Detta blod måste kämpa mot gravitationen uppför benen, bara tryckt av blodtrycket. Stödstrumpor stöder de omgivande musklerna och venerna, ger en stabilare struktur för blodet att färdas genom, och hjälper också till att förhindra att blod samlas i benen.

Detta gör systemet mer effektivt och innebär också att laktat – det som gör att det blir tröttare och värkande muskler efter träning – också tas bort mer effektivt så att dina ben mår bättre längre när du går, och även återhämtar sig bättre, vilket minskar effekten av DOMS eller ”fördröjd muskeltrötthet”.

Det milda trycket hjälper också till att förhindra ansamling av vätska i underbenen och fötterna så att de är mindre benägna att svälla upp, vilket i sin tur kan öka trycket inuti dina skor och öka risken för ömma punkter eller blåsor. Och naturligtvis hjälper den kompressionen till att stödja själva musklerna, så att de inte arbetar lika hårt och därför förblir fräscha och starkare längre.

Det finns också fördelar som inte är relaterade till kompressionen, som det faktum att om du går för den traditionella stilen under knäna, ger de fysiskt skydd mot rivningar och nässelstick, extra solskydd (även om vi fortfarande rekommenderar solskydd!) och extra värme under kalla förhållanden, vilket hjälper muskelfunktionen.

Stödstrumpor är ett kraftfullt verktyg för återhämtning. Äkta graderad kompression ger dina ben en lätt klämning – tätast vid fotleden och gradvis mindre hårt när du rör dig upp på vaden. Detta känns inte bara fantastiskt på trötta ben, utan det hjälper också till att tvinga blod från underbenen tillbaka till ditt hjärta, spolar ut mjölksyra och ökar vävnadsåtervinningshastigheten.

När vi pratar om stödstrumpor täcker vi ofta de vetenskapligt bevisade fördelarna med graderad kompression, men det finns också en myriad av fördelar.

Till exempel, många lider av akillesvärk från löpning. Och många av dessa individer har rapporterat att den stödjande känslan av stödstrumpor runt anklarna hjälper till att minska obehaget. När dina anklar känns ömma eller instabila efter att ha vänt dem på ojämna stigar bör du vända dig till stödstrumpor för att hjälpa till att stabilisera dina översträckta muskler och ge en känsla av täthet på vingliga senor. Vidare använder vissa stödstrumpor för vadkramper eller smalbensskenor.

På en vandringsresa kan du aldrig vara säker på vad du kommer att stöta på. Men du kan vara säker på att dina muskler kommer att vara trötta, och chansen är stor att du också behöver varma strumpor.

Hur länge ska du bära stödstrumpor?

Så länge du har rätt storlek, de sitter på rätt sätt och de hämmar inte blodflödet, då går det bra att ha på sig dina stödstrumpor hela dagen. Faktum är att flera strumpor är designade speciellt för detta ändamål, även om vi föreslår att du faktiskt inte bär dem 24 timmar om dygnet.

Du kanske upptäcker att om du behåller dem på när du har tränat klart i några timmar (eller byter till ett rent par som kan vara mer bekvämt) kommer fördelarna att fortsätta och de hjälper dina ben att återhämta sig snabbare.

Du bör dock undvika att bära samma par mer än en gång utan tvätt eftersom smuts och bakterier kan börja byggas upp.

Slutsats

För att förhindra trötta ben, artrit, ömma fötter och blåsor under vandring är det viktigt att bära bra stödstrumpor. Med rätt stödstrumpor kan vandrare gå bekvämare och längre tid, eller till och med börja gå igen. Läs mer om stödstrumpor effekt på din vandringsnjutning nedan.

Skillnad mellan kompressionsstrumpor och vanliga strumpor

Den största skillnaden mellan stödstrumpor och vanliga bomullsstrumpor är att stödstrumpor kan transportera bort svett.

Anledningen är att stödstrumpor inte är gjorda av bomull, utan av andra tyger som polyester, polyamid och elastan. Dessa tyger håller dina fötter torra längre, vilket förhindrar hudirritationer och blåsor. Bomull är bekvämt och billigt, men torkar långsamt, krymper och slits snabbt och behåller inte formen. Dessutom har stödstrumpor en definierad tryckprofil.

Stödstrumpor är ett hjälpmedel baserat på kompressionsstrumpan. Stödstrumpor stimulerar blodcirkulationen vilket minskar eller till och med eliminerar besvär som svullna ben, trötta ben, svullna fötter och värmeutslag. Många vandrare lider av värmeutslag: röda fläckar på vader och smalben. Värmeutslag orsakas av oförmågan att tömma vätskor och avfallsprodukter ordentligt. När temperaturen är hög vidgas blodkärlen ännu mer, vilket gör det svårare att dränera. Stödstrumpor stimulerar blodflödet för att förhindra värmeutslag.

Stödstrumpor ger en kompression som sakta minskar i riktning mot hjärtat. Detta förbättrar blodcirkulationen så att musklerna effektivt kan ta upp syre och därför återhämta sig snabbare.

Som ett resultat av den förbättrade blodcirkulationen värms musklerna upp och skador förhindras. Dessutom säkerställer den avlastande kompressionen att obehagliga muskelvibrationer förhindras under gång, vilket förhindrar för tidig trötthet. Elimineringen av slaggprodukter förbättras också som ett resultat av stödstrumpor, vilket hjälper till att förhindra försurade muskler.

Relaterade inlägg