Kan man Nysa i Sömnen?

Chanserna för att en reflexverkan ska visa sig under sömnen verkar osannolikt. Sömn är ett vilsamt tillstånd i kroppen, och en nysning är en reflex som vanligtvis utlöses av externa stimulantia. När du sover är det mindre troligt att din kropp reagerar på yttre stimuli än när du är vaken.

Du är mindre benägen att höra en mjuk viskning eller känna en mjuk knackning på din hand när du sover, men en hög smäll eller en kraftig skakning kan väcka dig. På samma sätt kan ett tillräckligt starkt stimulerande medel nära din näsa väcka dig från sömnen och utlösa nysningar.

Vad orsakar nysningar?

Nysningar hänvisar till den ofrivilliga handlingen att driva ut luft från lungorna genom näsan och munnen. Några av de vanligaste orsakerna som utlöser nysningar är:

  • Allergener som påverkar dig i form av damm eller pollen
  • Alla andra små icke-allergen partiklar som kommer in i näshålan
  • Sjukdomar som influensa, vanlig förkylning och hosta
  • Ibland kan starkt ljus vara utlösaren till nysningar.

”Photisk nysreflex” är ett tillstånd som drabbar en av fyra individer. I detta tillstånd kan starkt ljus som solens strålar orsaka nysningar eller sticka din näsa.

I en sällsynt genetisk störning som kallas ”magens nysningsreflex” eller ”snatiation”, kan processen med matsmältning ibland utlösa nysningar. ”Snatiation” är en kombination av orden ”nysa” och ”mättnad”. Känslan av mättnad som leder till nysningar kallas för ”snatiation”. I detta tillstånd får en full och sträckt mage dig att nysa, men orsaken bakom det är oklart.

Hur nyser vi?

Nysningar är vanligtvis en process för att rensa bort irriterande ämnen från din näsa och hals. Det är en reflexmekanism i kroppen som uppstår när du upptäcker allergener eller icke-allergenpartiklar i din näshåla. Ditt näshår fungerar som den första försvarslinjen mot dessa partiklar.

Trots deras närvaro kan vissa av dessa främmande kroppar fortfarande ta sig igenom till slemhinnorna i näsgången – vilket utlöser frisättningen av en signalsubstans som kallas histaminer.

Dessa histaminer är organiska föreningar, huvudsakligen uppbyggda av kvävepartiklar, som irriterar nervändarna i nässlemhinnorna och får dem att svälla. Denna process skickar signaler till hjärnan, som i sin tur svarar genom att signalera svalg- och luftstrupsmusklerna för att skapa stora öppningar i näsan och halsen som leder till en nysning.

Förhindrar sömn nysningar?

När du ligger på sidorna, ryggen eller magen sväller dina slemhinnor – ett av tillstånden som utlöser en nysning. Men sömnforskare och neuroforskare är av åsikten att nysningar inte är möjliga under sömnen.

Nattsömn består vanligtvis av fyra till sex sömncykler och varje sömncykel har fyra stadier – inklusive tre stadier av Non-Rapid Eye Movement (NREM) och en Rapid Eye Movement (REM). NREM-sömn utgör 75 procent av sömntiden, och de återstående 25 procenten lämnas till REM-sömn.

Steg 1: Detta är ett skede av lätt sömn, där du lätt kan bli störd. Dina ögon rör sig långsamt och dina muskler börjar slappna av och ibland dras ihop sig.

Steg 2: I det här skedet stannar dina ögonrörelser – din kroppstemperatur och puls sjunker när din kropp förbereder sig för djup sömn. Hjärnvågor börjar också sakta ner under detta skede.

Steg 3: Blodtrycket sjunker under detta stadium och de långsamt rörliga hjärnvågorna, kända som deltavågor, varvas med snabba hjärnvågor, vilket initierar processen med djup sömn. Att vakna i detta skede gör att du känner dig desorienterad.

REM-sömn: I detta skede förblir ögonlocken stängda, men ögongloberna rör sig ofta från sida till sida. Hjärnvågorna efterliknar reaktioner av vakna aktiviteter eller drömmar – medan din kropp sover är din hjärna vaken. De flesta drömmar äger rum under detta skede. Du tenderar att komma ihåg dina drömmar eftersom din hjärna är vaken. Men din kropp sover under detta skede, vilket leder till REM-atoni, vilket förhindrar nysningar.

Ordet atonia syftar på ett medicinskt tillstånd där muskeln tappar all sin styrka. I REM atonia sover din kropp, dina muskler är avslappnade och bara din hjärna är vaken. Även signalsubstanserna stängs av under detta skede, så även om ett allergen eller en partikel kommer in i din näshåla och når slemhinnorna, utlöser det inte signalsubstansen histamin. Brist på histaminer gör det omöjligt att utlösa en nysning under REM-sömn.

Under NREM-sömn finns det ingen atoni – tekniskt sett kan en nysning utlösas under denna tid. Men hjärnans hjärnbark och thalamusregion fortsätter att aktivera varandra under detta skede för att undertrycka sensoriska reaktioner som nysningar. Som att du vanligtvis inte känner dig hungrig, törstig eller sugen på att lätta på dig själv under sömnen, på samma sätt känner du inte suget att nysa. Men starka stimuli kan ibland väcka dig under NREM-stadiet, vilket leder till en nysning.

Chansen att starka yttre stimuli plötsligt kommer in i din näsgång är mindre under sömnen, eftersom din miljö inte förändras medan du sover. När du är sjuk kan du ha en tendens att nysa under NREM-sömn, men i dessa fall vaknar du upp och nyser.

Hur kan jag kontrollera nysningsreflexerna under sömnen?

Nysreflex hänvisar till det starka nysningsbehovet som kan väcka dig under NREM-sömn. Du kan kontrollera dessa drifter genom att hålla ditt sovrum rent och dammsuga ofta. Ha aldrig kläder i sängen och tvätta regelbundet dina sängkläder och kuddar, särskilt under allergisäsongen. Allt detta förhindrar att allergener, pollen, dammkvalster och andra nysutlösande partiklar samlas i ditt sovrum, vilket minskar risken för att främmande partiklar kommer in i din näshåla.

Stoppar ditt hjärta när du nyser?

Den elektriska aktiviteten i ditt hjärta slutar inte under en nysning. Men under en nysning ökar det intratorakala trycket i din kropp, vilket resulterar i ett minskat blodflöde till hjärtat. Ditt hjärta kompenserar för denna ökning av blodflödet genom att justera dess rytm, men slaget stannar inte helt.

Kan du hosta eller nysa i sömnen?

Du kan inte hosta eller nysa i djup sömn eller REM-sömn; men du kan göra det i lätt sömn. För att hosta eller nysa måste din kropp gå in i ett tillstånd av vakenhet, även om det är så kort att du inte kommer ihåg det. Ihållande hosta eller nysningar under sömnen kan leda till trötthet dagtid eftersom det förhindrar djupare, mer återställande vila från att äga rum.

Slutsats

Att nysa under sömnen verkar inte vara möjligt, men ibland kan en stark drift väcka dig från NREM-sömnen och få dig att nysa. Du kan lätt somna om efter nysning, men att vakna upp och nysa mellan sömnen kan försämra kvaliteten på din sömn. Det är bäst att hålla din sovrumsmiljö ren, vilket minimerar risken för nysningsreflexer.

Relaterade inlägg