10 tips för vandring i varmt väder

Var beredd på vandring i varmt väder.

För de flesta destinationer är sommaren möjligen den bästa tiden att komma ut och vandra. Klar, solig himmel och långa dagsljus kan alla betyda en otroligt hel dag på leden. Tyvärr kan sommaren också kännas som den värsta tänkbara tiden att gå utomhus, än mindre vandra. Åtminstone om temperaturerna stiger väldigt högt.

Det är möjligt att fortfarande njuta av utomhus i vårt brutala sommarväder. Du måste bara anpassa ditt tänkande lite och vidta några extra försiktighetsåtgärder utöver grunderna (som att se till att berätta för någon var du vandrar). Du behöver inte låta höga temperaturer hålla dig borta från stigarna.

1. Börja din vandring tidigt

Ingen gillar att vakna tidigt, särskilt under arbetsveckan och ännu färre gillar att vakna tidigt på helgen – men om du inte vill gå i stekande sol, måste du starta tidigt. Alla gillar inte att vakna tidigt, och din resa behöver inte kännas som jobb; hitta bara en balans mellan hur mycket sömn du behöver och minimera din exponering för eftermiddagsvärme. Gör ordning på lägret med utrustning för att underlätta en snabbare morgonavgång – att äta frukost och packa ihop behöver inte ta två timmar.

2. Täck över

Det kan verka kontraproduktivt att täcka dig själv en varm dag men att dra på sig långa ärmar är faktiskt det bästa du kan göra. Ju mer av din kropp du kan skydda från solen, desto gladare blir du. Löst sittande långa ärmar och byxor i kombination med en bredbrättad hatt kommer att göra underverk på en sommarvandring.

Kom ihåg att skydda dina ögon med några UV-blockerande solglasögon och applicera solkrämen på alla utsatta delar av din kropp – speciellt om du vandrar på höga höjder. Solen är starkare där uppe och du kommer att brännas snabbare – ännu mer om du ständigt svettas av dig. Bär inte heller bomull eftersom bomull är ett av de värsta tygerna du kan bära när du vandrar. Det är inte många som vet att bomull dödar. Jag rekommenderar att du alltid bär ull eller fukttransporterande tyger.

3. Håll dig hydrerad

Att hålla sig hydrerad under alla årstider är extremt viktigt. Att vandra under sommarens fysiska ansträngning och varma, torra förhållanden kan göra att du blir uttorkad mycket snabbt. Det enklaste sättet att bekämpa uttorkning är att dricka mycket vätska före under och efter alla äventyr. När kroppstemperaturen ökar och inte kan kyla sig ordentligt kan värmeutmattning uppstå.

Det bästa sättet att undvika värmeutmattning är att hålla sig hydrerad och inte vandra eller klättra under den varmaste delen av dagen. Här är ett tips jag har lärt mig; När du är klar med att dricka från en vätskeblåsa, blås tillbaka in i munstycket så att vattnet inte stannar kvar i drickslangen.

Det finns få saker som är värre än att få en munfull varmt, soldränkt vatten på din första klunk och detta kommer åtminstone att säkerställa att din nästa klunk är tempererad.

Ett par saker som jag gillar att göra för att underlätta återfuktningen både under och efter en vandring. Kvällen innan din vandring, fyll delvis dina drinkflaskor och ställ dem i frysen över natten. På morgonen, fyll dem till toppen med kranvatten eller kylt vatten. Detta kommer att ge dig en uppfriskande kall drink på leden.

Utöver detta fyller jag delvis en tvålitersflaska med vatten, lämnar även denna i frysen och fyller på på morgonen. Lämna detta på en sval plats i bilen så att när du återvänder från din vandring kan du enkelt återfukta utan att behöva ta dig till affärerna.

4. Lär dig att identifiera värmeutmattning

Värmeutmattning kan uppstå när du har otillräcklig eller obalanserad ersättning av vätskor orsakade av fysisk ansträngning under höga temperaturer.

När kroppstemperaturen ökar och inte kan kyla sig ordentligt kan värmeutmattning uppstå. Värmeutmattning är ett steg över uttorkning, men mindre allvarlig än värmeslag. Värmeutmattning kan lätt behandlas så länge som symtomen märks tidigt och behandling ges så snart symptomen börjar. Du kan läsa om hur du behandlar värmeutmattning här.

Symtom på värmeutmattning:

  • Huvudvärk
  • Illamående
  • Muskelkramp
  • Sval, fuktig hud med gåshud i värmen
  • Kraftig svettning
  • Matthet
  • Yrsel
  • Trötthet
  • Svag, snabb puls
  • Blir lätt i huvudet eller yr när du står upp

5. Ät mycket chips

Inte riktigt, det var bara för att få din uppmärksamhet. Det här handlar egentligen om vikten av att ersätta förlorade salter. Det räcker inte att bara ersätta det vatten som din kropp förlorar – du måste också återbalansera dessa elektrolyter. Natrium och kalium är de två stora du behöver för att se till att du inte får slut på energi.

Leta alltid efter källor med komplexa kolhydrater (fullkornsbröd, morötter, ris, nötter, frukt, grönsaker) istället för enkla (socker) – de komplexa kolhydraterna kommer att vara lättare för din mage och ge dig en längre, mer hållbar energikick än enkla sockerarter. Sportdryck är bra för detta – och ännu bättre när det paras ihop med en stärkelsehaltig frukt som ett äpple. Eller så kan du packa lite elektrolytdrycker eller -tabletter tillsammans med ditt vanliga dricksvatten också.

6. Vila ofta

Kom ihåg att de flesta vandringar inte är lopp eller tävlingar. Medan du äter dessa mellanmål och smuttar på vattnet, hitta lite tid att sitta ner i skuggan. Bli blöt för att svalka dig om du blir varm. Koppla av. Slappna av och ta dig tid att observera och uppskatta den naturliga skönheten runt dig.

Lär dig leta efter fåglarna, växterna och djuren. Om du tar dig tid att vila en varm dag kommer dina muskler att återhämta sig och din kropp kan svalna när svetten avdunstar. Om du känner dig trött, var inte rädd för att berätta för andra i din grupp att du behöver en paus. Att säga till kan bara rädda ditt liv.

7. Kolla väderprognosen

Du bör alltid ta hänsyn till vädret innan du ger dig ut på någon vandring. Om du vandrar i ett bergsområde, var medveten om att vädret i bergen i allmänhet är kallare och svalare än i dalarna och vädret kan ändras snabbt. Ofta på högre höjder, särskilt ovanför trädgränsen, är regn, snö och dimma möjliga när som helst på året.

Om du vandrar på höjden under sommaren, tänk på att solen är starkare där uppe och att du bränner dig snabbare – ännu mer om du ständigt svettas av allt. Innan du ger dig ut på en vandring, se till att kontrollera den mest uppdaterade prognosen för området du ska vandra.

Om du vandrar till bergstoppar och avlägsna platser ska du vara säker på att du vet vilket väder som förväntas där, inte bara i dalen nedanför. Kontrollera alltid prognosen igen precis innan du börjar din vandring eftersom vädret kan ha förändrats mellan det att du åkte hemifrån och anlände till stighuvudet.

8. Var eld redo

Medan du kollar väderprognosen bör du också ta dig tid att kontrollera om det finns brandvarningar i regionen du ska vandra. Kontrollera inte bara det omedelbara området för din vandring utan kontrollera förhållandena inom en radie på 50 km från din rutt. Bränder kan snabbare under varma, torra förhållanden, särskilt om vinden driver eldfronten.

Det är ditt ansvar att vara medveten om villkoren och aldrig lita på en enda informationskälla. Medan du planerar din vandring gör dig själv medveten om floder, bäckar eller stora vattendrag där du kan söka skydd om det skulle bli dåligt och planera eventuella utrymningsvägar.

Om du använder en lägereld för matlagning och/eller värme, se till att du släcker den noggrant så att du inte själv startar en buskeld. Att vara förberedd kommer att öka din chans att återvända säkert så planera din vandring noggrant och var uppmärksam hela tiden.

9. Ormsäsong

Från vår till vinter är det ormsäsong och dags att hålla utkik efter våra små glidande vänner. När du är på leden undvik att vandra i områden där ormar är kända för att vara. Håll dig borta från högt gräs och på stigen så mycket som möjligt. Om du måste invadera ormens territorium, bär långbyxor, ankelhöga stövlar eller till och med ormsäkra damasker. Var försiktig när du kliver i områden där ormar kan gömma sig, till exempel under stenar eller stockar.

Om du går in i ett område där du inte kan se dina fötter, sparka framför dig för att ge ormar tillräckligt med varning och tid att glida iväg. Håll alltid händer och fötter borta från områden där du inte kan se dem och var försiktig runt stenar eller när du plockar ved. Ormar kan slå på ett avstånd av halva kroppslängden.

Låt ormen glida iväg eller gå runt den. När du klättrar uppför steniga stigar, se var du lägger händerna, särskilt på soliga avsatser. Många tror att ormar bara kommer att vara ute och sola sig under den varmaste delen av dagen. I Australien är detta helt enkelt inte fallet. Ormar föraktar den blåsande värmen och kommer ofta ut från vandringar på kallare morgnar, kvällar och även under natten.

10. Planera din vandring

Jag kan inte nog betona vikten av noggrann planering. Om du planerar för det värsta kommer det sällan att hända och du kommer att njuta av ditt utomhusäventyr mycket mer i vetskapen om att du har kunskapen och självförtroendet att återvända hem säkert.

Planera din vandring efter prognoserna, konditionsnivån och erfarenheten för den långsammaste medlemmen i din grupp och låt alltid någon veta innan du går.

Relaterade inlägg